تبلیغات اخبار محور
گاهی اوقات قصد انجام کاری را دارید و تصمیم خودتان را نیز گرفته اید، برای مثال می خواهید به مسافرت بروید و شهری هم که می خواهید به آنجا بروید را مشخص کرده اید، ولی به طور اتفاقی در فیس بوک یا هر سایت دیگری مقاله ای با عنوان" ده مکان جذاب برای تعطیلات" را می خوانید و این مقاله ممکن است نظر شما را عوض کند و بخواهید به مکان هایی بروید که در آن مقاله راجب شان صحبت کرده است. و احتمالا فکر کنید که این مقاله توسط کسی منتشر شده که قبلا به این مکان ها رفته است و قصد دارد تجربه خودش را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد.
اما ممکن است این مقاله توسط یک گزارشگر خبر نوشته شده باشد. این نوع مقالات " تبلیغات اخبار محور" نامیده می شوند. و شرکت ها از این نوع محتوا که می تواند بر تصمیم مخاطب اثر بگذارد، حمایت و استقبال می کنند. در این مقاله با تبلیغات مبتنی بر اخبار و اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن آن بحث میکنیم.
پیدایش و شروع تبلیغات اخبار محور
استفاده از تبلیغات آنلاین به طور چشمگیری زیاد شده است. می توان گفت که تنها حدود 2 درصد از مردم که تبلیغات آنلاین را می بینند روی آنها کلیک می کنند. بنابراین اعتماد کمی بین کاربران و شرکت هایی که تبلیغات آنلاین را حمایت می کنند، وجود دارد. و این کار باعث می شود بودجه کمی به تبلیغات آنلاین اختصاص دهند. به همین دلایل یک شیوه جدید تبلیغات به نام" تبلیغات اخبار محور" بوجود آمده است.
شرکت بازفید که یک شرکت آمریکایی در زمینه اخبار، سرگرمی و رسانه ای است، از تبلیغات اخبار محور استفاده می کند. مشتریان تمایل بیشتری به این نوع تبلیغات دارند، و نه تنها این نوع محتوا را با علاقه می خوانند، بلکه آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، و این به معنی جذاب بودن این نوع محتوا است. این روش به قدری موثر است که شرکت هایی مثل شرکت تایم که یکی از زیر مجموعه های تایم وارنر است، یک تیم اختصاصی برای بررسی درخواست های مشتریان شان ایجاد کرده است. شرکت های معروفی مثل جنرال الکتریک و شورون نیز به طور گسترده ای از تبلیغات اخبار محور استفاده می کنند.
تبلیغات اخبار محور چیست؟
ساده ترین تعریفی که می توان از تبلیغات اخبار محور ارائه داد این است که، مقالات خبری کار تبلیغات را انجام می دهند. یک تبلیغ به صورت یک مقاله خبری منتشر می شود. برای مثال اگر شرکتی بخواهد از برندی مثل غلات صبحانه به عنوان یک صبحانه مقوی و سالم تبلیغ کند، مقاله ای با عنوان" پنج نمونه صبحانه سالم" می نویسد که درون آن نیز چهار گزینه دیگر که مورد تائید عموم مردم است قرار می دهد و سپس نام تجاری خودشان را نیز کنار آنها قرار می دهد.
شرکت های رسانه ای مثل بازفید و اسکوپ ووپ، موظف هستند اعلام کنند که این مقالات توسط سازمان ها حمایت می شوند. اما با این وجود باز هم کاملا مشخص نمی شود که این حمایت صورت میگیرد. به همین دلیل قانون هم نمی تواند کاری انجام دهد.
اصل کلی تمایز بین خبر و تبلیغات
همیشه از رسانه ها خواسته می شود اطمینان حاصل کنند که درآمدی که از تبلیغات بدست می آورند بر گزارش خبری آنها تاثیر نداشته باشد. در همه ساختارهای اجتماعی خبر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به همین دلیل مهم است که با منافع شرکت ها آلوده نشود. رسانه ها وظیفه دارند هر چیزی را که منتشر می کنند به طور واضح مشخص کنند که تبلیغات است یا یک مقاله معمولی. این کار باعث می شود کاربر بفهمد که چه محتوایی واقعی و چه محتوایی حمایت شده و ساختگی هستند.
چرا استقلال و عدم وابستگی سرمقاله برای جامعه مهم است؟
تبلیغات اخبار محور خیلی اخلاقی نیست، چون از اعتماد مشتریان سواستفاده می کند. بعد از مدتی مصرف کننده از این موضوع مطلع می شود و اعتمادش را از دست می دهد. و رسانه ها ممکن است ضرر بیشتری را متحمل شوند. برای مثال اگر شرکتی رابطه نزدیکی با رسانه ها داشته باشد و بخاطر حمایت مالی که از آنها می کند، رسانه را وادار می کند که فقط نکات مثبت محصول را گزارش دهد. و این درست نیست.
این یکی از مواردی است که در آن منافع تجارت و منافع جامعه با هم مغایرت دارد. جامعه به گزارشی بی طرفانه و درست از وقایع پیرامون خود نیاز دارد، ولی متاسفانه تبلیغات اخبار محور با این کار مغایرت دارد. اگر استفاده از این نوع تبلیغات زیاد شود، آینده به نظر مبهم و بی ثبات می رسد.
چرا حمایت از مستقل بودن سرمقاله دشوار است؟
حمایت از استقلال سرمقاله سخت است، زیرا مشتریان انتظار دارند همه چیز رایگان باشد. اما خوب در زندگی هیچ چیزی رایگان نیست. رسانه ها هزینه تولید و ویرایش را می گیرند، و به همین دلیل مشتریان تمایلی به آن ندارند. اما از طرف دیگر شرکت ها خوشحال می شوند اگر تبلیغات با مقالات خبری ترکیب شوند و هزینه آن را نیز با رغبت پرداخت می کنند.
شرکت هایی که از این کار غیراخلاقی استفاده می کنند، سودهای زیادی به دست می آورند، و به سرمایه گذاران بزرگ بورس تبدیل می شوند. اما شرکت هایی که به اصول اخلاقی پایبند هستند متحمل ضررهای مالی زیادی می شوند.
به طور کلی، تقریبا همه رسانه ها دارای تبلیغات اخبار محور هستند. برخی ها از برند مخصوص خود برای این کار استفاده می کنند، اما برخی احتیاط می کنند و شرکت های فرعی و کوچکتری در کنار شرکت اصلی ایجاده و خودشان را از این کار غیراخلاقی جدا کرده اند.