تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی چیست؟ و چه نقشی در کسب و کارها دارد؟
همه ما در سطح شهر و خیابان ها بیلبوردها و تابلوهایی را دیده ایم که روی آنها یک محصول یا هر چیز دیگه ای نوشته شده است و هدفش تبلیغ آن موضوع است. به عبارتی دیگر تمام تبلیغاتی که به صورت فیزیکی در سطح شهر می بینیم، تبلیغات محیطی نامیده می شوند. اما آیا امروزه با وجود تبلیغات گسترده در فضاهای مجازی و رسانه های مختلف، تبلیغات محیطی می توانند تاثیری بر مخاطب داشته باشند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.
تبلیغات محیطی معمولا روی بنرها و بیلبوردهای بزرگ انجام می شوند و به همین دلیل توجه مردم را به خود جلب می کنند. استفاده از تصویر در این گونه تبلیغات خوب است، اما نباید افراط گونه باشد. پیام و تصویر باید خلاصه و مفید باشد، به گونه ای که مخاطب بتواند تصمیم بگیرد که آیا قصد خرید آن محصول را دارد یا خیر.
پیامی که در این بیلبوردها تبلیغ می شود می تواند شامل: آگهی خرید یک محصول، تورهای مسافرتی، تبلیغ از یک نامزد انتخاباتی، یا درخواست کمک های داوطلبانه برای موسسات خیریه باشد. پس تبلیغات محیطی صرفا تبلیغ یک کالا برای فروش نیست. به دلیل افزایش ترافیک، چون اکثر بیلبوردها سرچهارراه ها و چراغ قرمز هستند، و اینکه مردم زمان زیادی را بیرون از منزل هستند، تبلیغات محیطی درحال افزایش است.
تبلیغات چاپی مثل روزنامه ها و.... بخش زیادی از تبلیغات را به خود اختصاص داده اند. اما تبلیغات محیطی همچنان در نوع خود زیاد استفاده می شوند، چون یک روش مقرون به صرفه و راحت است. تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب یک بیلبورد و طرح مناسب است. برخلاف تلویزیون که باید حداقل یک تیزر 30 ثانیه ای آماده کنید، که مسلما وقت گیرتر و پرهزینه تر است.
صنایع مختلف به روش های گوناگون از تبلیغات محیطی استفاده می کنند. برای مثال رستوران ها و غذاخوری ها با استفاده از چاپ بنر در خیابان و بزرگراه ها توجه مشتری را به سمت خود جلب می کنند و او را ترغیب می کنند که وارد رستوران شود و غذای آنجا را امتحان کند. مک دونالدز و مترو نمونه های بارز این گونه تبلیغات هستند. صنعت خودروسازی و گردشگری از بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه ها استفاده می کنند تا مشتری جذب کنند، و اغلب نیز موفق می شوند، چون مردم نیز در بزرگراه ها به دنبال چنین اطلاعاتی هستند.
غیر از تابلوهای تبلیغاتی، روش های دیگری نیز برای تبلیغات محیطی وجود دارد. برای مثال استادیوم های ورزشی را می توان نمونه خوبی از تبلیغات محیطی دانست که البته هزینه زیادی هم از شرکت تبلیغ کننده می گیرد. برای مثال کوکاکولا یکی از اسپانسرهای جام جهانی فوتبال بود. جاهای دیگری که می توان تبلیغات محیطی انجام داد شامل: نقاشی و طراحی یک تبلیغ روی خط واحدهای درون شهری و تاکسی ها است، دیوارها نیز مکان مناسبی برای این گونه تبلیغات هستند.
یکی از مزایای استفاده از تبلیغات محیطی این است که افرادی که مشغله زیادی دارند و فرصت تماشای تلویزیون یا گشتن در فضای مجازی را ندارند، می توانند تبلیغ یک محصول را در بیلبوردهای سطح شهر ببیند و از وجود یک محصول یا هر تبلیغ دیگری مطلع شوند. یکی دیگر از فواید تبلیغات محیطی این است که مخاطب چه بخواهد و چه نخواهد تبلیغ را می بیند و در ذهنش می ماند. این اتفاق در رسانه ها یا اینترنت ممکن است اتفاق نیفتد، زیرا می توان برای مثال شبکه تلویزیون را عوض کرد یا در فضای مجازی می توان بدون دیدن تبلیغ از روی آن رد شد.
این نکته را بخاطر داشته باشید که تبلیغات محیطی باید در کنار دیگر روش های تبلیغاتی مثل تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و اینترنت باشد.
انواع تبلیغات محیطی
1.تبلیغات بیلبوردی
اساس کار بیلبوردهای تبلیغاتی این است که محصول یا آگهی شما در یک منطقه پرتردد و نزدیک محل کارتان به نمایش بگذارند. مهم ترین چیزی که در تبلیغات اهمیت دارد این است که آگهی مرتب تکرار شود، در مورد تبلیغات محیطی نیز این امر صادق است. وقتی یک تبلیغ به مدت یک هفته در یک مکان باشد، افرادی که هر روز آن مسیر را طی می کنند این تبلیغ را می بینند و ناخودآگاه در ذهن شان نقش می بندد. تبلیغات سه بعدی یکی از تبلیغات جذاب و پرطرفدار در بیلبوردها است.
2.تبلیغات دیجیتالی
نسل جدیدی از بیلبوردهای دیجیتال وجود دارد که بخاطر نورپردازی زیبا، توجهات زیادی را به خود جلب می کند، و اگر محتوای و تصاویر جالبی نیز داشته باشد تاثیر آن روی مخاطب چند برابر می شود. در بیلبوردهای دیجیتالی امکان اجرای برخی گیف ها(gif) وجود دارد، و این خود جذابیت تبلیغ را چند برابر می کند.
3.تبلیغات متحرک
تبلیغاتی که روی بدنه اتوبوس یا تاکسی ها و.... طراحی می شوند، به تبلیغات متحرک معروف هستند. در تمام ساعاتی که این وسایل نقلیه در سطح شهر حرکت می کنند تبلیغ شما نیز در معرض دید عموم قرار می گیرد. این نوع تبلیغ برای کسانی مناسب است که کسب و کارشان به یک منطقه خاص تعلق ندارد.