تبلیغات رسانه ای
اگر بخواهیم یک تعریف کلی از تبلیغات رسانه ای داشته باشیم، می توان گفت تبلیغات رسانه ای بخشی از کانال های رسانه ای هستند که با استفاده از آنها تبلیغات را انجام می دهیم. رسانه های تبلیغاتی برای شرکت ها اهمیت زیادی دارند، چون در تجارت و بازاریابی از آنها استفاده می کنند. انتخاب یک رسانه مناسب به عواملی همچون، تعداد مشتری، بودجه تبلیغات، اهداف شرکت و تبلیغات بستگی دارد.
به طور کلی تبلیغات رسانه ای شامل رادیو، تلویزیون و اینترنت می باشد. تبلیغاتی که در رادیو و تلویزیون پخش می شوند بخش مهمی از تبلیغات رسانه ای هستند.
رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون چون مخاطبان بیشتری دارند، جزء رسانه های پرطرفدار برای تبلیغات هستند. درسراسر دنیا رادیو و تلویزیون مخاطبان زیادی دارند و اغلب شرکت ها تمایل دارند تبلیغی در این رسانه ها داشته باشند، البته این نکته را فراموش نکنید که هزینه تبلیغات در این رسانه ها نیز بالاست، و بسته به مدت زمان پخش و تکرار تبلیغ متفاوت است، ولی ارزشش را دارد چون جمعیت کثیری از مردم می توانند تبلیغ شما را ببینند.
تبلیغات رادیویی
تبلیغی که در رادیو پخش می شود باید چندین بار تکرار شود تا در ذهن مخاطب بماند، پس تکرار در تبلیغات خیلی مهم است. اینکه چه مخاطبی قرار است به تبلیغ گوش کند نیز اهمیت دارد. در تبلیغات رادیویی صدا خیلی مهم است، چون مخاطب فقط صدا را می شنود، بنابراین باید به گونه ای باشد که تاثیر خوبی بر شنونده داشته باشد.
تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی را شاید بتوان غول همه تبلیغات نامید، چون بالاترین تعداد مخاطب را دارد. با اینکه هزینه تبلیغ در تلویزیون بالاست ولی همه شرکت دوست دارند محصولشان را در تلویزیون تبلیغ کنند چون می دانند این بهترین جا برای دیده شدن محصولشان است. در تلویزیون علاوه بر صدا، تصویر هم اهمیت دارد، به عبارتی باید ترکیبی از صدا و تصویر در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند یک تبلیغ جذاب را درست کنند. البته صدا و تصویر باید به گونه ای باشند که به تنهایی نیز جذابیت خود را داشته باشند. برای مثال ممکن است فرد ناشنوایی بخواهد تبلیغ را تماشا کند. پس تصویر و صدا باید بتوانند به تنهایی نیز نیاز مخاطب را رفع کنند.
صداقت در تبلیغات خیلی مهم است، زیرا اگر تبلیغی انجام شود و واقعیت نداشته باشد، مخاطب اعتمادش را به آن محصول از دست می دهد. برای اینکار کمیسیون فدرال تجارت ایجاد شده است، وظیفه اصلی این کمیسیون حمایت از حقوق مصرف کنندگان است و بر تبلیغات نیز نظارت می کند. این سازمان به مخاطب اطمینان می دهد که هیچ گونه دروغ و کذبی در مورد محصولی که تبلیغ شده وجود ندارد. و تبلیغ کنندگان هیچ هدفی برای جلب مشتری با دروغ ندارند.
اکثر تبلیغات تلویزیون و رادیو پولی هستند و باید بابت آنها هزینه ای پرداخت شود. هزینه تبلیغ بسته به مدت زمان پخش دارد، برای مثال تبلیغی که 30 ثانیه طول می کشد هزینه کمتری دارد، نسبت به تبلیغی که 60 ثانیه طول می کشد.
امروزه آژانس های تبلیغاتی، کار آماده کردن تبلیغات را در رادیو و تلویزیون برای مشتریان خود انجام می دهند. و با توجه به نیاز مشتری تبلیغ مناسب را پخش می کنند. این روزها تبلیغات به بخش مهمی از بازاریابی تبدیل شده است. شرکت ها هزینه های زیادی را صرف تبلیغات در رادیو و تلویزیون می کنند و می دانند که از این طریق می توانند مشتری پیدا کنند و سود خوبی بدست بیاورند.
تبلیغات آنلاین
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و راه اندازی کسب و کارهای آنلاین، شرکت ها برای تبلیغ محصولات خود، علاوه بر رادیو و تلویزیون از تبلیغات اینترنتی نیز استفاده می کنند. برای تبلیغات آنلاین از اینترنت یا شبکه جهانی وب برای تبلیغ یک محصول استفاده می شود. نمونه هایی از این گونه تبلیغات شامل: تبلیغ روی موتورهای جست وجو، تبلیغات رسانه ای، تبلیغات بنر، تبلیغ در شبکه های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل.
مزایای تبلیغات آنلاین
1.سرعت: تنها چند ثانیه کافیست تا یک تبلیغ روی یک سایت قرار بگیرد و پخش شود.
2.چندرسانه ای بودن: انتقال پیام هایی که محتوای سنگین و طولانی دارند، بوسیله رادیو و تلویزیون امکان پذیر نیست. اینترنت رسانه ای است که ویژگی های نوشتاری، دیداری و شنیداری را باهم دارد.
3.فراگیری و دسترسی از راه دور: اینترنت یک شبکه گسترده جهانی است و مخاطبان زیادی در سراسر دنیا دارد، و همچنین ویژگی خوب دیگری که دارد امکان دسترسی از راه دور است. برای تغییر متن اصلی خبر نیازی به حضور در کنار سرویس دهنده شبکه نیست، و از هرجای جهان می توان با آن ارتباط برقرار کرد.
معایب تبلیغات آنلاین
1.هزینه های بالا: برای اتصال به اینترنت به وسایل و فناوری هایی نیاز است که تقریبا گران و هزینه بر هستند.
2.عدم دسترسی متوازن: امروزه اکثر کشورها به اینترنت دسترسی دارند، اما کشورهای توسعه یافته حجم بالاتری از اینترنت را در اختیار دارند.
3.عدم امنیت در اطلاعات: رسانه های اینترنتی مانند بقیه رسانه هایی مثل رادیو یا تلویزیون، از امنیت کافی برخوردار نیستند. چرا که ممکن است هر لحظه مورد حمله هکرها قرار بگیرند و این باعث دزدیده شدن اطلاعات شخصی افراد می شود.