تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی یکی از پرکاربردترین نوع تبلیغات است، که به صورت های مختلف از جمله بروشور، تراکت، کاتالوگ، سربرگ و ...... به کار می رود. تبلیغات چاپی از قدیمی ترین نوع تبلیغات است و سابقه آن به خیلی سال قبل برمیگردد. در گذشته که رسانه های اجتماعی مثل امروزه رایج نبود، تبلیغات چاپی و کاغذی اهمیت زیادی داشتند. البته امروزه هم با وجود انواع مختلف تبلیغات، که گاهی کاربردی تر هم هستند، تبلیغات چاپی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است و مورد استفاده قرار می گیرد.
کسانی که روزنامه و نشریات دیگر را می خوانند، وقتی به یک تبلیغ می رسند نگاهی به آن می اندازند. ممکن است در آن لحظه تصمیمی برای خرید محصولی که از آن تبلیغ شده نداشته باشند، ولی در ذهن شان می مانند و زمانی که محصول مورد نظر را در بازار ببینند یاد تبلیغ می افتند و وسوسه می شوند آن را برای یک بار هم که شده بخرند و امتحان کنند.
تبلیغاتی که در نشریات چاپ می شوند باید به گونه ای باشند که در همان نگاه اول توجه مشتری را به خود جلب کنند. برای طراحی یک تبلیغ خوب معمولا تیمی از افراد حرفه ای و متخصص با هم همکاری می کنند تا بتوانند یک تبلیغ جذاب و کاربردی ارائه کنند.
آگهی که در روزنامه چاپ می شود باید به گونه ای باشد که میل خرید در مخاطب ایجاد کند. برای چنین آگهی، تیم تبلیغات روی یک مفهوم کار می کنند و با استفاده از جمله بندی و تصاویر مناسب و جذاب، آگهی را برجسته می کنند و به نمایش می گذارند. مکانی که تبلیغ قرار می گیرد اهمیت زیادی دارد، برای مثال آگهی در صفحه اول قطعا خیلی بیشتر جلب توجه می کنند تا صفحات وسط، درست است که هزینه بیشتری هم باید بابت آن پرداخت شود ولی ارزشش را دارد. یا تبلیغی که فضای بیشتری را اشغال می کند، بهتر دیده می شود، گاهی ممکن است صفحه ای کامل به یک تبلیغ اختصاص داده شود. اینها مواردی هستند که در طراحی تبلیغات باید به آنها توجه شود.
تبلیغات منبع اصلی درآمد برای نشریات هستند، به همین دلیل باید مرتب تکرار شوند. و این جریان باید همیشه باشد. این کار وظیفه تیم فروش است.
پاکت ها یا (mailers) نوع دیگری از تبلیغات چاپی هستند، که شامل کارت پستال یا کتابچه های کوچکی هستند. اینها توسط کارکنان پست به صندوق پستی مردم انداخته می شوند. اما مشکلی که وجود دارد، این است که گاهی بدون اینکه باز شوند، دور انداخته می شوند، این نشانه بی علاقگی مردم به این نوع تبلیغات است. برای اینکه این مشکل حل شود برخی شرکت ها از تراکت استفاده می کنند که شخصا به مشتری داده می شود. تصور می شود اگر تبلیغی مستقیم به دست کسی داده شود بیشتر به آن توجه می کنند، که تا حدودی می توان گفت درست است ولی صددرصد نیست. خیلی وقت ها در خیابان برگه هایی از تبلیغات به دستمان می دهند، نگاهی گذرا به آن می اندازیم و سپس دور انداخته می شود، که گاهی همان یک نگاه را هم نمی اندازیم. در نتیجه می توان گفت این نوع تبلیغ خیلی کاربردی نیست.
مزایای استفاده از تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی که از دیرباز استفاده می شود مزایایی دارد که در ادامه به آن می پردازیم:
1.مشتری خیلی راحت و آسان با محصول آشنا می شود و با آن ارتباط برقرار می کند. و اطلاعاتی را که نیاز دارد مشاهده می کند.
2.چون حجم زیادی نمی گیرند حمل و جابجایی آنها راحت است.
3.امکان مقایسه محصول وجود دارد و مشتری می تواند به راحتی این کار را انجام دهد.
4.در تبلیغات چاپی نقش واسطه ها خیلی کم رنگ است و گاهی اصلا وجود ندارند.
5.در زمان صرفه جویی می شود و چون تقاضا زیاد است، فروش سریع تر و راحت تر انجام می شود.
6.مشتریان خیلی راحت و سریع اطلاعات تماس را در اختیار دارند.
نکته پایانی
با گسترش اینترنت و فضای مجازی، استفاده از تبلیغات چاپی خیلی کمتر شده است و این می تواند ضربه جدی به صنعت تبلیغات چاپی و نشریات بزند. برای جلوگیری از این کار، تیم های تبلیغات به دنبال استراتژی های جدیدی هستند و امیدواریم بتوانند با رسانه و فضای گسترده اینترنت و تبلیغات الکترونیکی که امروزه به غول بزرگی تبدیل شده است، رقابت کنند و جایگاه خود را حفظ کنند.