کمپین های تبلیغاتی
کمپین های تبلیغاتی چیزهایی هستند که باعث شده اند زندگی ما غرق در تبلیغات شود. در طول روز بارها با تبلیغ های مختلف روبرو می شویم. در این قسمت قصد داریم هدف کمپین ها و مراحل اجرای یک کمپین را توضیح دهیم، و در آخر چند تکنیک برای داشتن یک کمپین موفق را آورده ایم.
به طور کلی هدف از طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی رسیدن به دو هدف زیر است:
1.برند سازی: ایجاد آگاهی در مخاطب.
2.افزایش فروش: ایجاد میل به خرید در مشتریان
کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی گروهی از پیام های تبلیغاتی هستند که دارای یک ایده و موضوع واحد هستند، و ارتباط و بازاریابی یکپارچه ای را توضیح می دهند. به طور کلی کمپین ها از چندین فعالیت تبلیغاتی مختلف ساخته شده اند و باید به طور همزمان و یکپارچه تبلیغات شما را در دسترس مشتری قرار دهند.
مهم ترین چیزی که قبل از ایجاد یک کمپین تبلیغاتی باید بدانید این است که، چه چیزی را می خواهید تبلیغ کنید و هدف تان از تبلیغ چیست؟
دلیل استفاده از کمپین های تبلیغاتی چست؟ در حالی که می توان با یک هزینه کمتر، تبلیغات را در معرض دید هزاران نفر در تلویزیون یا صفحات فضای مجازی قرار داد. اما به دو دلیل برخی شرکت ها تمایل دارند از کمپین های تبلیغاتی استفاده کنند. اول اینکه مخاطبان مختلف و بیشتری تبلیغ را می بینند، برخی در شبکه های اجتماعی، برخی در تلویزیون و برخی هم از طریق پیام و .... از تبلیغ مطلع می شوند. دلیل دوم این است که،با استفاده از کمپین ها می توان برند سازی قدرتمند تری داشت. وقتی مخاطب یک تبلیغ را در چند فضای مختلف ببیند، قطعا بهتر آن را به خاطر می سپارد. در ادامه مراحل اجرای یک کمپین را توضیح خواهیم داد.
مراحل طراحی و ایجاد یک کمپین تبلیغاتی به شرح زیر است:
1.تحقیق و بررسی: قدم اول این است که به طور کامل، برندی که قصد تبلیغ آن را دارید مورد بررسی قرار دهید. باید نظر مخاطبان را بدانید، از توانایی های شرکت و کیفیت محصول مطلع باشید، فعالیت رقبا و خیلی موارد دیگر را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید. امروزه مخاطبان خیلی بیشتر از قبل نسبت به یک محصول نظر می دهند، تصور کنید تبلیغ را در اینستاگرام منتشر کرده اید، کافی است چند نفر از محصول شما انتقاد کنند و بقیه مخاطبان هم نظر آنها را بخوانند، همین می تواند باعث شود اعتبار محصول تان پایین بیاید.
2.شناخت مخاطب هدف: باید بدانید چه کسی قرار است محصول را بخرد و استفاده کند، در بازاریابی به این کار "تشخیص و رسم پرسونای مخاطب" می گویند. بی توجهی به مخاطبان هدف یکی از دلایل اصلی شکست خیلی از شرکت ها است. برای شناخت مخاطب می توان از روش هایی مثل: پرسش نامه، مصاحبه حضوری و تلفنی استفاده کرد. با شناخت مخاطب خودتان، متوجه می شوید از چه شبکه های تبلیغاتی و چه ساعاتی از شبانه روز باید تبلیغ تان را ارائه دهید.
3.تنظیم و تعیین بودجه: این مرحله اهمیت زیادی دارد، زیرا باید مشخص کنید چه مبلغی را می خواهید برای راه اندازی و اجرای کمپین هزینه کنید. گستردگی کمپین ارتباط مستقیمی با میزان بودجه ای دارد که به آن اختصاص می دهید. برای این کار باید عوامل مختلفی مثل رسانه ها، ارائه، نوشته ها و.... که در تبلیغات نقش دارند را مد نظر قرار دهید.
4.انتخاب یک الگو یا قالب مناسب: برای طراحی کمپین های تبلیغاتی بهتر است از قالب های رنگی و گرافیکی استفاده کنید. استفاده از موسیقی و صدا، طراحی مناسب، روش انتقال پیام و آهنگ های تبلیغاتی، همه از اهمیت بالایی برخوردارند.
5.انتخاب ابزارهای تبلیغاتی: در این مرحله باید مشخص کنید که از میان این همه شبکه های تبلیغاتی محیطی، آنلاین و رسانه ای کدام مناسب تر است. باید بدانید که کمپین را با کمک چه ابزارها، بسترها و راه حل هایی اجرا کنید. ابزارهایی که بیشترین استفاده را دارند شامل، شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و .... هستند. ابزار بعدی تبلیغات گوگل است، می توانید با داشتن کلمه کلیدی مناسب و هر بار کلیک مخاطب در گوگل رتبه بگیرید. ایمیل ماکتینگ یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده است. می توانید لیست از ایمیل کاربران داشته باشید و متن تبلیغات خود را برای آنها بفرستید. تبلیغات بیلبوردی یکی از ابزارهای مناسب برای تبلیغات محیطی است. استفاده از تبلیغات در ویدئو های یوتیوب یا آپارات نیز گزینه مناسبی است. ابزارهایی مثل تلفن، رادیو و تلویزیون نیز که از دیرباز مورد استفاده بوده اند و هستند. در آخر این نکته را بخاطر داشته باشید که، رسانه باید جوری باشد که پیام و تبلیغ را درست و به موقع در دسترس مخاطب قرار دهد.
6.برنامه ریزی و زمان بندی: برنامه زمان بندی باید دقیق باشد و تبلیغ در زمان مناسب در دسترس مشتریان هدف قرار بگیرد. مهم است که بدانید مخاطبان تبلیغات دیجیتالی و آنلاین در چه بازه زمانی در رسانه هایی که برای تبلیغات انتخاب کرده اید حضور دارند. اما در تبلیغات آفلاین و محیطی چیزی که مهم است تقویم مناسبتی و رویدادهاست.
7.اجرای کمپین: مرحله آخر اجرا و پیاده سازی کمپین است. در این مرحله طبق برنامه ریزی و زمان بندی های مناسب خود، شروع به اجرای تبلیغات در رسانه های مختلف کنید. سعی کنید در طول اجرای کمپین مرتب بر آن نظارت داشته باشید، چون هر خطای کوچکی ممکن است تمام زحمات و بودجه شما را به هدر دهد و بازخورد مناسبی هم نداشته باشد.
ابزارهای رسانه ای که معمولا استفاده می شوند:
1.رسانه های مکتوب
2- رسانه های دیجیتالی
قبلا رسانه های مکتوب مطرح تر بودند، البته این بدین معنی نیست که اکنون اعتباری نداشته باشند. تبلیغات محیطی هنوز هم از اعتبار زیادی برخوردارند. رسانه های مکتوب شامل روزنامه ها، مجلات، بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی، نشریات، هفته نامه ها و.... هستند. خیلی از اینها شاید به ظاهر شبیه هم باشند اما روش کار آنها باهم متفاوت است. برای مثال تبلیغی که در یک روزنامه یا بیلبورد چاپ می شود، واکنش های متفاوتی دارد. گاهی برخی افراد به جای استفاده از این نشریات، خودشان با چاپ بروشور و ... از محصول شان تبلیغ می کنند.
_ یکی از پیشرفت های مهم دنیای امروز، گسترش و رشد تکنولوژی اطلاعات است، و به دنبال آن ابزارهای دیجیتالی نیز پیشرفت کرده اند. رسانه های الکترونیکی شامل رادیو، تلویزیون، ایمیل، فضای مجازی، اینترنت، ارسال پیام و تبلیغات تلفنی هستند. امروزه با گسترش استفاده از تلفن های همراه هوشمند و دسترسی آسان به اینترنت و فضای مجازی، تبلیغ در این فضاها روبه افزایش است.
نکته آخر اینکه برخی کمپین ها فصلی و برخی سالانه هستند. از نظر زمان بندی نیز متفاوت هستند، برخی رسانه محور، برخی منطقه ای، برخی محصول محور و برخی مبتنی بر هدف خاصی هستند. معمولا کمپین ها با موفقیت انجام می شوند، اما اگر هدف مورد نظر به درستی منتقل نشود باید دوباره اجرا شوند و این کار با مهارت و تجربه قابل انجام است.