تبلیغات و انواع آن
تبلیغات به معنی معرفی و ترویج یک محصول یا شرکت، بوسیله رسانه های مختلف است، که به منظور فروش بیشتر انجام می شود. این کار با توجه به نیاز مشتری انجام می شود. به طور کلی، تبلیغات قسمت مهمی از کار شرکت ها و برندهای مختلف است. اکثر شرکت ها بخش زیادی از درآمد خود را صرف تبلیغات می کنند، زیرا می دانند بدون تبلیغ نمی توانند فروش چندانی داشته باشند. همچنین تبلیغات باعث برندسازی یک محصول می شود و تاثیر زیادی در معروف شدن یک شرکت دارد.
چندین نوع تبلیغ وجود دارد و هر شرکت می تواند متناسب با نوع نیاز خود از آنها استفاده کند، در ادامه آنها را با جزئیات توضیح خواهیم داد.
طبقه بندی انواع تبلیغات:
1.تبلیغات چاپی
2.تبلیغات رسانه ای
3.تبلیغات محیطی
4.تبلیغات پنهان یا غیر علنی
5.تبلیغات خدمات همگانی و عمومی
6.تبلیغات دیجیتالی
7.تبلیغات ادغامی
8.تبلیغات تلفنی
در ادامه هر کدام از این تبلیغات را با جزئیات بیان می کنیم:
تبلیغات چاپی: شاید بتوان تبلیغات چاپی را جزء قدیمی ترین نوع تبلیغات نامید. در سراسر دنیا از روزنامه ها و مجلات برای تبلیغات استفاده می شود. علاوه بر روزنامه و مجله می توان از تراکت و بروشورهای مختلف نیز برای تبلیغات استفاده کرد. هزینه تبلیغ یک محصول در تبلیغات چاپی به عوامل مختلفی از جمله، مقدار فضای استفاده شده، صفحه ای که تبلیغ در آن قرار می گیرد، و نوع کاغذی که برای تبلیغ از آن استفاده می شود بستگی دارد. برای مثال، قرار دادن تبلیغ در صفحه اول روزنامه، هزینه بیشتری نسبت به صفحات میانی دارد.
تبلیغات رسانه ای: این نوع تبلیغ شامل تلویزیون، رادیو و تبلیغات اینترنتی می شود. تلویزیون مخاطبان زیادی دارد، بنابراین تبلیغات تلویزیونی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در این نوع تبلیغات، هزینه تبلیغ بستگی به زمان و مدت پخش یک تبلیغ دارد. برای مثال پخش یک تبلیغ در بازه های زمانی مختلف نسبت به تبلیغی که فقط هفته ای یا ماهی یک بار پخش می شود، هزینه بیشتری دارد. تبلیغات رادیویی نسبت به تبلیغات تلویزیون و اینترنت از محبوبیت کمتری برخوردار است، اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. پخش صداهایی در رادیو که با شنیدنش یاد یک تبلیغ بیفتیم از نمونه تبلیغات رادیویی است.
تبلیغات محیطی: در تبلیغات محیطی از ابزارهای مختلفی برای جلب مشتری استفاده می شود. بیلبوردها، دکه های روزنامه و نمایشگاه های مختلف نمونه ای از تبلیغات محیطی هستند. بیلبوردهای مختلفی در سطح شهر وجود، اما چیزی که مهم است و توجه مشتری را جلب می کند محتوای خوب و مناسب است. کیوسک ها و دکه ها مراکز پخش خوبی هستند و سالهاست که در بین مردم جا افتاده اند. بنابراین تبلیغات در فضاهای عمومی و باز یکی دیگر از ابزارهای موثر در تبلیغات است.
تبلیغات پنهان یا غیر علنی: این روش منحصر به فرد و خاصی در تبلیغات است، و بدین صورت است که تبلیغ یک محصول به طور ماهرانه داخل یک فیلم یا سریال قرار می گیرد، بدون اینکه مخاطب بفهمد که این یک تبلیغ است، ولی در عین حال تاثیر خودش را بر مخاطب دارد. در واقع هیچ تبلیغ واضح و عملی وجود ندارد، فقط به شیوه ای خاص محصول را در فیلم نشان می دهند. برای مثال تام کروز در فیلم گزارش اقلیت(Minority Report) از موبایل نوکیا استفاده کرده است.
تبلیغات خدمات همگانی: همانطور که از نام آن پیداست، این نوع تبلیغات برای موارد عمومی و فراگیر است. مواردی مثل ایدز، یکپارچگی سیاسی، صرفه جویی در مصرف انرژی، فقر و ..... مواردی هستند که نیاز است مردم اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشند. اخیرا، این نوع تبلیغات اهمیت زیادی پیدا کرده اند و ابزار موثری برای انتقال پیام هستند.
تبلیغات دیجیتالی: امروزه مردم زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی و اینترنت سپری می کنند، پس می توان از این فضا برای تبلیغات استفاده کرد. هر نوع تبلیغ در پلتفرم های دیجیتالی مثل انواع وب سایت ها، فیس بوک و ...را تبلیغات دیجیتال می نامند. یکی از مزیت های خوب تبلیغات دیجیتال، قابلیت اندازه گیری آن است. وقتی محصولی را در فضای مجازی تبلیغ می کنید می توانید ببینید که چند بار مشاهده شده و تعداد دفعات خرید را داشته باشید. کاری که در مدل های دیگر تبلیغات وجود ندارد.
تبلیغات ادغامی: از نام آن مشخص است که منظور آن ترکیب و ادغام چند تبلغ با یکدیگر است. برای مثال هنگام پخش و تبلیغ یک برند، محصولی دیگری را نیز معرفی و تبلیغ کنیم. البته این نوع تبلیغ خیلی مرسوم نیست.
تبلیغات تلفنی: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که افرادی با شما تماس بگیرند و قصد معرفی محصول خود را داشته باشند، ولی شما قبل از اتمام صحبت هایشان بگویید نیاز ندارم و تلفن را قطع کنید. تبلیغات تلفنی یکی از روش های ابتدایی و سنتی برای تبلیغات است. برای موفق شدن در این نوع تبلیغات باید قدرت کلام بالا و مهارت های سخنوری خوبی داشته باشید، زیرا باید با صحبت کردن بتوانید مشتری را قانع کنید که خرید کند، بنابراین باید تسلط کاملی به محصول و خدمات آن داشته باشید.
در این قسمت تبلیغات و روش های مختلف آن را توضیح دادیم. البته هر کدام از این روش ها به طور جداگانه توضیحات زیادی دارند. در این مقاله فقط سعی کردیم خلاصه ای از هرکدام را بیاوریم و شما را با انواع مختلف تبلیغ آشنا کنیم.