ارتباطات بازاریابی
وقتی صحبت از ارتباطات می شود، به معنی رد و بدل کردن چیزی یا پیامی بین دو یا چند نفر است. در کسب و کارها نیز باید پیام یا کالایی مبادله شود. ارسال هر گونه پیامی به مشتری، شروعی برای یک گفت و گو است. نقد و تایید، شکایت و تقدیر، پیشنهاد و انتقاد، از مواردی هستند که بلافاصله بعد از پیامی که ارسال می کنید، دریافت می کنید و این به معنی شکل گیری یک ارتباط یا گفت و گو است.
معمولا در هر کسب و کار سه پیام برای مخاطب وجود دارد:
1.اطلاع رسانی: برای شروع هر کاری، ابتدا باید مشتری از محصول، خدمات و شرایط فروش مطلع شود .
2.متقاعد سازی: یک فروشنده موفق باید بتواند مشتری را قانع کند که محصولی که برای فروش گذاشته از محصول رقیب بهتر است.
3.تشویق به خرید: در آخر باید دو اقدام قبلی یعنی اطلاع رسانی و ترغیب، منجر به فروش شود و مشتری تمایل به خرید محصول داشته باشد.
ارتباطات بازاریابی چیست؟
ارتباطات بازاریابی یا markeing communications که گاهی به صورت مخفف (marcom) مارکام گفته می شود، قسمت مهم و زیادی از وظایف مدیریت بازاریابی را به خود اختصاص می دهد.
ارتباطات بازاریابی بخش مهمی از تلاش هایی است که یک سازمان برای بازاریابی انجام می دهد. به طور کلی، ارتباطات بازاریابی به همه پیام ها و رسانه هایی که برای برقراری ارتباط با بازار هدف مورد استفاده قرار می گیرند گفته می شود. که شامل تبلیغات، بازاریابی مستقیم، برندینگ، بسته بندی، اسپانسرها، ارائه های پیش از فروش، نمایشگاه های تجاری و..... می شود. هدف ارتباطات بازاریابی ایجاد و حفظ تقاضا و الویت برای محصول، و کوتاه کردن چرخه فروش است.
در گذشته بازاریابی چاپی تنها راه انتقال پیام به مشتری بود. شرکت ها برای تبلیغات خود از تراکت، بروشور و .... استفاده می کردند. البته امروزه با وجود انواع روش های بازاریابی دیجیتالی و مدرن، تبلیغات چاپی هنوز ارزش خود را حفظ کرده است. هنوز هم با دیدن یک بروشور یا مجله تبلیغاتی ترغیب می شویم که نگاهی به آن بیندازیم. در عصر دیجیتال استفاده از ایمیل، پیام، وبلاگ ها و وبسایت های مختلف، تلویزیون و رادیو برای انتقال پیام به مخاطب مرسوم تر هستند. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که، پیامی که منتشر می کنید در همه رسانه ها به یک صورت باشد. برای مثال هر لوگویی که در وبسایت تان استفاده می کنید، همان را بدون هیچ تغییری در پیام های ایمیل تان نیز استفاده کنید.
مزیت ارتباطات بازاریابی برای مشتریان
ارتباطات بازاریابی برای مشتریان منافع خوب و زیادی دارد. ارتباطات بازاریابی به مشتریان کمک می کند بدانند چرا و چگونه از یک محصول استفاده کنند، شرکت سازنده محصول را می شناسند و از مزایا و معایب محصول خبردار می شوند.
روند ارتباطات بازاریابی
در تبلیغات داشتن یک فرآیند خیلی اهمیت دارد، چون اهمیت تبلیغ را نشان می دهد. برای به دست آوردن حداکثر درآمد و سود، همه چیز باید به خوبی تعریف و تعیین شود.
فرآیند ارتباطات بازاریابی کمک می کند که بدانیم کجا سرمایه گذاری کنیم، و چه چیزی سود بیشتری دارد. بنابراین می توان با تغییر کمپین های تبلیغاتی، سود حداکثری بدست آورد.
استراتژی ترویج
فرآیند ارتباطات با مرحله استراتژیک آغاز می شود. شما از طریق برنامه ارتباطات بازاریابی، کارتان را شروع می کنید. مراحل استراتژی ارتباطات به شرح زیر است:
1.مشخص کردن گروه های مصرف کننده که باید برای خرید ترغیب شوند.
2.مشخص کردن نحوه ارتباط گروه های مصرف کننده مورد نظر با محصول.
3.شناسایی اطلاعات مورد نیاز این گروه ها.
4.اهداف ارتباطی باید به درستی ترسیم شوند.
5.مشخص کردن وظایف بخش های مختلفی مانند فروش، تبلیغات و محل خرید.
6.تخمین و تعیین بودجه مورد نیاز و تخصیص آن به عناصر آمیخته ترویج.
7.تلفیق کردن استراتژی ارتباطات با استراتژی های عمومی بازاریابی.
8.مشخص کردن چیزهایی که می خواهید در بسته تبلیغاتی شما قرار بگیرند.
9.ثبت و بررسی پاسخ ها و واکنش های مشتریان به محصول. این فیدبک ها به عنوان اطلاعات تبلیغات ذخیره می شوند. و سپس اعضای هیئت مدیره این اطلاعات را تحلیل و بررسی می کنند.
ارتباطات یکپارچه بازاریابی
ارتباطات یکپارچه بازاریابی، رویکردی مبتنی بر داده است که دیدگاه مشتری را نشان می دهد، و یک استراتژی با ترکیب مناسبی از کانال های آنلاین و آفلاین درست می کند، که منجر به روابط بهتر می شود. در سالهای اخیر بخاطر تغییرات زیادی که در صنعت تبلیغات اتفاق افتاده است، ارتباطات یکپارچه بازاریابی رشد زیادی داشته است.
انتخاب بهترین عوامل ارتباطی، برای موفقیت هر شرکت، امری ضروری و مهم است. کمپین های تبلیغاتی باید در همه پلتفرم ها موثر و کاربردی باشند. در صورت داشتن فرآیند بازاریابی یکپارچه، شرکت می تواند سود زیادی به دست آورد.