مراحل ساخت یک تبلیغ

گام های اصلی و مهم برای ساخت یک تبلیغ موثر و کارآمد

همانطور که می دانید تبلیغات یکی از روش های مهم برای فروش و موفقیت بهتر هر تجارت و کسب و کار است. به عبارتی موفقیت یا شکست بسیاری از شرکت ها بستگی زیادی به تبلیغاتی دارد که به اجرا می گذارند، پس خیلی مهم است که تبلیغات خوب و مناسبی درست شود. تبلیغات باید به گونه ای باشد که در همان نگاه اول نظر مشتری را به خود جلب کند. در این مقاله قصد داریم مراحل و گام های موثری که باید برای ساخت یک تبلیغ حرفه ای به کار می رود را توضیح دهیم.

گام های اصلی برای ساخت تبلیغات

در فرآیند ساخت تبلیغ مراحل زیر باید طی شوند:

1.خلاصه نویسی: در ابتدا کسی که قصد تبلیغ یک محصول را دارد باید خلاصه ای از تمام اطلاعات مورد نیاز محصول بدست بیاورد و سپس جزیئات را به صورت کامل بررسی کند. داشتن اطلاعاتی در مورد کیفیت محصول، تبلیغات قبلی که صورت گرفته و اینکه اگر موفق نبوده علت آن را بیابد، و در گام بعدی اطلاعاتی در مورد مشتریان و نیازهایشان جمع آوری کند.

2.اطلاع از هدف تبلیغ: مشخص کردن اینکه یک تبلیغ به چه منظوری قرار است ساخته شود دومین گام موثر در ساخت یک تبلیغ است. اینکه چه پیامی قرار است در قالب این تبلیغ ارائه شود و هدف آن چیست نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای بشود.

3.تحقیق و جست وجو: برای ساخت و شروع هر کاری اولین چیزی که نیاز است تحقیق در مورد آن است. این مرحله شامل فهمیدن و درک رفتار بازار، شناخت رقبا و نوع تبلیغاتی که استفاده می کنند، واکنش مصرف کنندگان به تبلیغ،در دسترس بودن منابع مورد نیاز و ... است.

4.مخاطب هدف: در این مرحله هرچه دقیق تر باشید تبلیغی که درست می شود تاثیرگذارتر و بهتر خواهد بود. می توانید سوال های زیر از خود بپرسید:

مخاطبان این تبلیغ چندسال دارند؟ محل زندگی آنها کجاست؟ چه مقدار قصد دارند هزینه کنند؟ محصول را برای خودشان می خواهند یا کسی دیگر؟ در این مرحله باید مشخص کرد چه کسانی قصد خرید این محصول را دارند. برای مثال مخاطب هدف یک تبلیغ که از نوشیدنی هایی برای بچه ها تبلیغ می کند والدین آنهاست نه بچه ها، چون پدر و مادرها محصول را خریداری می کنند.

 5.انتخاب رسانه مناسب: بعد از طی مراحل بالا انتخاب یک رسانه مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. فضاهای زیادی برای ارائه تبلیغ وجود دارد که هرکدام مخاطب خاص خود را دارند. با انتخاب رسانه مناسب می توان میزان فروش را تا حد زیادی بالا برد. تلویزیون و رادیو از قدیم تا به امروز جز رسانه های محبوب و پرطرفدار برای اجرای تبلیغات بوده اند. البته امروزه اینترنت و فضای مجازی نیز مخابان زیادی دارد و می تواند گزینه خوبی باشد.

6.تنظیم و تعیین بودجه موردنیاز: همانطور که قبلا اشاره کردیم تبلیغات هزینه زیادی دارد ولی اگر تبلیغ مناسبی انجام شود تمام این هزینه ها جبران می شود. بودجه ای که برای تبلیغات در نظر گرفته می شود باید به گونه ای باشد که نه بیشتر از حد مورد نیاز باشد و نه در پایان کار دچار کمبود بودجه شوید.

7.طراحی و ساخت تبلیغ: ابتدا طرح کلی توسط کپی رایترهای آژانس های تبلیغاتی طراحی می شود و سپس مدیران هنری و افراد خلاق این طرح را به اجرا در می آورند. قطعا می دانید که تبلیغات رنگارنگ و جذاب مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب می کنند. استفاده از یک تصویر یا شعار خاص می تواند سبب ماندگاری بهتر تبلیغ در اذهان عمومی شود.

8.بررسی مجدد و تایید نهایی: در این مرحله تبلیغ مورد بررسی کلی قرار می گیرد و در صورت نبود مشکل برای اجرا و پخش آماده می شود.

9.مکان و زمان پخش تبلیغ: قدم بعدی انتخاب زمان و مکان مناسب برای اجرای تبلیغ مورد نظر است. جایی که قرار است محصول تبلیغ شود اهمیت زیادی دارد، برای مثال پخش یک تبلیغ در تلویزیون خیلی بازخورد بهتری دارد نسبت به زمانی که تبلیغ درون یک روزنامه یا تراکت باشد. نهایی شدن زمان پخش بر عهده بخش ترافیک آژانس است.

10.اجرا و پیاده سازی تبلیغ: در مرحله آخر، پس از تایید مکان و زمان اجرا، تبلیغ در رسانه های مختلف منتشر می شود و در معرض دید عموم قرار می گیرد.

11.عملکرد و بازخورد: شاید بتوان این مرحله را مهم ترین مرحله یک تبلیغ دانست، زیرا در این مرحله محصول مورد قضاوت مشتریان قرار می گیرد. اینکه آیا از تبلیغ و محصول راضی هستند یا خیر؟ آیا تمام مخاطبان مورد نظر از آن مطلع شده اند یا خیر؟ آیا تبلیغ به اندازه کافی قوی است که بتواند با دیگران رقابت کند؟ هر گونه مشکل و ایرادی توسط تیم آژانس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

در صورتی که تمام مراحل بالا به درستی اجرا شوند، یک تبلیغ می تواند نتیجه دلخواه شما که فروش بالای یک محصول است را به دنبال داشته باشد.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید